bodypt.nl

10-Daagse Sportvasten Kuur - Alfred Asante

Met sportvastenkuur zal je de glycogeenvoorraad in je spieren en in je lever opmaken, waardoor je lichaam een metabole switch zal maken en overgaat van suiker- op vetverbranding. De metabole switch wordt bereikt door een specifieke combinatie van voeding, vasten, suppletie en sporten toe te passen. Na de kuur van 10 dagen blijft het resultaat behouden door een aantal eenvoudige richtlijnen op te volgen (‘Keep the Switch’). De sportvasten traject is bestaat uit 3 fase: Prepare for the switch, Make the switch en Keep the switch.

Wat zijn de voordelen:
• Je verliest in 10 dagen gemiddeld 2 tot 4 kg bij vrouwen en 3 tot 6 kg bij mannen.
• Een eventuele koolhydraatverslaving verdwijnt.
• Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie.
• Herstel na sporten is veel groter.
• Je suikerstofwisseling verbetert, je cholesterol daalt, je bloeddruk daalt in veel gevallen.

Maandag 7 februari zal ik ook de switch gaan maken van suiker naar vetverbranding met de 10-daagse sportvasten kuur:-)
Ik zal de uitdaging aan gaan! Ik wil het doen om mijn klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren en begeleiden en natuurlijk ben ik ook heel erg benieuwd naar.

Voordat ik aan de kuur mag beginnen heb ik eerst een geschiktheidstest gedaan en dat was prima.
Het is wel gek hoor! want nu dat ik weet dat ik over 2 dagen met het sportvasten zal beginnen heb ik de neiging om alles en zoveel mogelijk te eten.

A day before
Zondag om 09:00 stond ik dan in de wc met mijn urinestripje.
Om te kunnen meten of ik de switch kan maken tijden de sapvasten dagen is het belangrijk om een dag vantevoren een urine test te doen. Door met het stripje contact te maken met urine zal het gaan verkleuren. Uitslag is GO! Geel, Blauw, Wit! Dit betekent dus dat ik morgen maandag kan starten met sportvasten;-) ik ben door de test heen!
Het is nu alleen maar nog naar de supermarkt gaan om wat boodschappen te halen 10 dagen. De schade voor 10 dagen was €29,36. Mijn bezoek aan de supermarkt ging heel snel dan normaal gesproken.
Ik ben nu wel klaar voor, kom maar op!

Day 1: maandag 7 -02 Afbouwdag 1
Vandaag 07:15 uur was ik klaar om te wegen. Afvallen is niet mijn doel maar het zou wel leuk zijn als mijn vetpercentage iets onder de 15% komt.
Gewicht: 81.8 kg
Fat: 16.2%
Spiermassa: 65.2 kg

07:30 ontbijt, Meestal heb ik kwark of brinta als ontbijt: maar vandaag had ik geen keus dus een appel, kiwi en een glaasje sinaasappelsap. Ik merkte dat ik tijd moest nemen voor het ontbijt maar het was niet erg want ik had genoeg tijd om rustig aan te eten. Normaal gesproken heb ik binnen 5 minuten mijn 300 gram kwark naar binnen gewerkt. Mijn omega3 gelcapsule, multihealth en calmagzink tablet ook gelijk ingenomen.
Tip: De metabole switch drank, moet je zo langzaam mogelijk opdrinken en niet binnen 15 minuten alles opdrinken zoals ik. Metabole switch zorgt ervoor dat je sneller de switch maakt van suiker- naar vetverbranding en ook dat je geen honger gevoel hebt. Anders krijg je lichte tinteling gevoel op je gezicht en op je handen. Het is niet ernstig, het is maar voor even dan is het gevoel weer weg.
10:00 Normaal gesproken heb ik rond 09:30-10:00 uur een tussendoortje maar nu is er geen tussendoortjes meer maar wachten tot de lunch dus ik nam wel vaker koffie zwart en groene thee.
13:00 Nu had ik echt trek of honger maar gelukkig mag ik nu een heerlijk salade eten, yammie!! Ik genoot ervan en wederom nam ik rustig de tijd en daaarna genoot ik van mijn pistachenootjes;-)
18:30 uur heb ik mijn rondje westerpark gelopen (20 minuten op 80% van mijn max.hartslag) en dat ging vrij goed. Opzich heb ik wel goede conditie opgebouwd. Als je ook sportvasten wilt doen is het wel van belang  dat je conditie goed is.
Na 20 min gelopen te hebben voelde ik me wel prima. Lekker onder de douche en kon daarna gaan wokken, heerlijk! met een beetje rijst erbij.
Straks maar lekker thee zetten met beetje pistache nootjes;-)

Ik zal vandaag wel optijd naar bed gaan, de volgende ochtend om 06:30 uur wil ik gaan hardlopen.

Day 2: Dinsdag 8-02 Afbouwdag 2
Om 06:30 uur werd ik vanzelf wakker. Ik voel me lekker en heb heerlijk geslapen vannacht. Ik had gedacht dat ik gisteravond van de honger wakker zou worden maar daar had ik totaal geen last van. 06:45 was ik al aangekleed om te gaan rennen weer richting de Westerpark. Rennen ging iets beter dan gisteravond en voel me nu echt heerlijk. Nu lekker aan het ontbijten vandaag weer een appel en kiwi.
10:00 Het voelt vandaag veel beter aan dan gisteren en heb niet steeds de neiging dat ik iets moet eten maar vond wel dat de tijd iets langzaam ging dan gisteren.
11:00 zat ik aan de 3e koffie van de ochtend en vond het wel genoeg koffie.
13:00 kon ik gaan luchen, vandaag heb ik een heerlijk wokgroente voor de lunch (200gr). Smaakt heerlijk!
Ik zat wel goed vol en had mijn pistachenootje (50gr ongepeld) bewaard voor strakjes. Om 19:30 uur was ik klaar met mijn laaste PT klant en dan kan ik naar huis en mijn groentesoep met kipbouillon klaar maken, yammie! Soep smaakte heerlijk! Ik proef nu veel meer dan voorheen. Vanavond mag ik geen pistachenootjes meer;-(

Day 3: Woensdag 9-02 Afbouwdag 3
Vanacht werd ik wel paar keren wakker maar toch voelde ik me wel lekker na opstaan. Ik heb gelijk in de ochtend getest of ik geswitcht had maar niet echt. Ik zat op vakje nummer 2.
Aan mijn gewicht en vetpercentage is niks veranderd.
07:30 mijn ontbijt voor vandaag is verse sinaasappelsap. Ik voel gelijk dat ik vol zit! Normaal gesproken als ik koffie drink dan heb ik 1 suiker en beetje koffiemelk in maar mijn thee drink ik altijd zonder suiker. Helaas moet ik nu de suiker en melk weglaten in mijn koffie en dat vind ik zo vies. Ik kan echt niet aan wennen om koffie zonder melk en suiker te drinken. Als ik het moet drinken dan gaat het wel en moet zeggen dat mijn lichaam wel vaker aangaf voor koffie.
12:00 had ik een belangrijke afspraak dus onderweg naar mijn afspraak ben ik naar de etos gegaan voor  een mondspray. Je ruikt wel een vies geurtje uit je mond dus daar moest ik even wat aan doen.
13:30 kon eindelijk van mijn lunch genieten.Het duurde niet lang met mijn lunch want ik had maar 300 ml verse fruitsap moeten drinken voor de lunch kon daarna mijn intensieve looptraining starten. Ondanks dat het mooie weer was wilde ik toch perse binnen op de loopband gaan rennen. Ik was ondertussen 25 minuten bezig en had aardig 5 km opzitten (gemiddled 11,5km). Het voelt gewoon lekker aan en had nergens last van. Ik besloot om daarna lekker te gaan ontspannen dus lekker naar de sauna en daarna zo'n 2 uurtje heerlijk op een bedje gelegen. Dat deed me erg goed.
16:30 heb ik wel een extra fruitsap van 150ml opgedronken vanwege dat het een late avond zal worden door lesgeven.
21:00 Groentesap voor de, getver!

Day 4: Donderdag 10-02 Vastendag 1
Vandaag heb ik toch wel lekker geslapen. Ik moest wel even rustig aan doen met opstaan. Ik kon niet gelijk uit mijn bed komen. Mijn benen voelde erg zwakjes aan en het leek alsof ik niet meer kon lopen. Vandaag mag ik in totaal over de heledag veel minder aan sap (500ml) drinken dan woensdag dus de moeilijkste periode van sportvasten is begonnen.

13:00 vanaf nu tot 18:00 had ik geen PT training dus had ik mooi de gelegenheid om mijn intensieve training te doen. Ik mis mijn krachtraining workout wel hoor!. Tijdens de 10 dagen sportvasten doe ik geen krachttraining, alleen maar cardio. Na de 10 dagen kan ik weer krachttraining doen. Dus dan maar 25 minuten rennen. Ik merkte vandaag wel een groot verschil met de andere afbouwdagen. Met de sapvasten dagen moet je niet van plan zijn om veel te gaan doen. Het is verstandig als je vrij bent of zelf je dag kunnen indelen. Je kan echt beter iets rustig aan doen en je traint echt je lichaam tijdens de sportvasten. Het verbaasd me steeds dat ik daarna zoveel energie over heb.
20:30 testuitslag van vanavond: vakje 3 dus nog geen volledige switch.
Dan maar onderweg naar sapvastendag 2

Day 5: Vrijdag 11-02 Vastendag 2
Vandaag ook heerlijk geslapen en voel me fit. Mijn lichaam raakt steeds aan gewend. 18:30 mijn cardio ging goed en weer een verbazing na de training. Meestal op vrijdag en of op zaterdagavond lust ik soms wel een glaasje rode wijn maar helaas voor nu :-( Ik had me voorgenomen om de volgende ochtend weer te testen of ik de switch had gemaakt.

Day 6: Zaterdag 12-02 Vastendag 3
08:00 opgestaan en een urinetestje gedaan en zit nu op vakje 4. Mijn gewicht is flink afgenomen. Ik ben nu in 6 dagen 3,7 kg afgevallen en dit is niet wat ik zo graag wil maar het kan ook niet anders he! Ik zou vanaf nu ook kunnen gaan opbouwen met mijn voeding maar ga toch wel de laaste sapvastendag afmaken. Zo weet ik hoe het is als straks mijn klanten ook 3 dagen moeten sapvasten.

16:00 Mijn boodschappen voor de opbouwdagen heb ik gehaald en was in totaal €11,11 kwijt. Verder is het de heledag niet anders dan sapdagen 2. Vanmiddag is het vieze smaak in mijn mond alleen maar sterker geworden en nu ook erg vaker droge mond en lippen. Afwachten hoe het morgen is als ik weer normaal gaat eten.

Day 7: Zondag 13-02 Opbouwdag 1
Vandaag ga ik weer opbouwen. Vanaf nu mag ik weer iets gaan eten. Het is de bedoeling dat mijn lichaam meer gaat wennen aan meer voeding.

07:30 uur wakker, op de weegschaal gestaan en zie dat ik nu 77,5kg weeg. Mijn vetpercentage is hoger geworden, namelijk 17.2% en ook nog flinke spiermassa verloren (4.2kg) maar dat gaat snel weer goed komen zodra ik weer begin met krachttraining en weer gezonde voeding ga eten. Want na de 10 dagen sportvasten mag ik weer krachtraining doen en dan hoop ik snel mijn spiermassa terug te krijgen dan zal mijn vetpercentage toch wel verder omlaag gaan.
Mijn ontbijt voor vandaag is appel en kiwi. Het duurde wel lang voordat ik een halve appel op had en had wel direct een vol gevoel. Ik vond het wel lekker om weer eens te kunnen eten. De appel proefde heel erg zoet trouwens.

08:30 Ik had erg zin in om een rondje westerpark te gaan rennen. Het was weer een heerlijk gevoel  daarna. Even snel opschieten met douchen want heb straks een PT afspraak om 10:00uur staan.

18:00 avondmaaltijd is klaargemaakt, vanavond heb ik 200gr gekookte  spinazie met 100gr kabeljauw. Het smaakte heerlijk met wat kruiden toegevoegd.


Day 8: Maandag 14-02 Opbouwdag 2
06:00 Opgestaan en aangekleed om te gaan rennen. Ik mag vandaag 1x appel, gekookte ei en 200gr magere kwark nemen voor ontbijt. De appel en kwark ging niet zo snel naar binnen want na halve appel voelde ik al dat vol zit. In totaal tot in de middag heb ik 3 kopje kofiie en 2 kopje groene thee opgedronken.
13:00 zat ik weer aan mijn salade lunch met pistachenootjes uiteraad! Daar verheug ik me altijd om!
20:30 Heb ik gewokte spinazie 200gr met 2x gekookte eitjes. Ik zat wel goed vol en het smaakte weer lekker! Alles smaakt nu veel beter en geniet veel meer van mijn eten.

Day 9: Dinsdag 15-02 Opbouwdag 3
07:30uur wakker, vandaag heb ik voorgenomen om rust te pakken. Ik voelde wel vermoeidheid van de laaste dagen. Ik dacht dan ga ik wel weer eens kijken hoe het met mijn gewicht en vetpercentage zit.
Goed nieuws is dat ik niet meer ben afgevallen en mijn vetpercentage is nu na 2 dagen opbouw fase naar 15,4%. Ik heb nu 1,2 spiermassa erbij gekregen. Yeah!! En nu moest ik nog gaan ontbijten. Mijn ontbijt voor vandaag is 1x appel, 1x kiwi, 300gr magere kwark en 1x gekookte eitje. Ik wist echt niet hoe ik dit allemaal moest eten en nadat ik die kiwi ophad raakte ik al in paniek dat ik dus nooit zal redden om alles op te kunnen eten. Over half uur moest ik al de deur uit en moest nog mijn lunch voorbereiden om mee te nemen. Ik besloot de kwark en halve appel dan toch mee te nemen zodat ik maar onderweg kan opeten. Ik heb tot mijn lunchtijd om 13:00uur geen hongergevoel gehad.
13:00 zat ik aan mijn heerlijk salademaaltijd. De salade bestond uit zoals altijd 100gr saldemix, 2x tomaten, 50gr pistachenootjes en 100gr tonijn op oliebasis en verder beetje peper, azijn erop.
18:00 avondmaaltijd was vandaag broccoli en kipfilet, Ik had de kipfilet lekker met peper, zout, knoflook naar smaak gemaakt en de broccoli gewokt. Mijn avondmaaltijd was wederom weer heerlijk om van te genieten :-)

Later in de avond kon ik weer van mijn pistachenootjes genieten en dan is voor morgen de laaste dag van mijn sportvasten.

Day 10: Woensadg 16-02 Opbouwdag 4
Vandaag de laaste dag van mijn sportvasten. De opbouw was zelfde en mocht ik iets meer eten.
Ik ben wel blij dat ik sportvasten gedaan, blij dat ik de uitdaging aan ben gegaan. Ik voel me fitter en vitaler en heb ook veel minder behoefte aan suiker. Nu ik dit gedaan heb weet ik precies hoe het is. Het voelt voor mij als een overwinning en heb ook de controle over mijn voeding.
Mijn ervaring in de 10 dagen was heel bijzonder. Ik heb veel geleerd over sportvasten en kan nu zeker uit ervaring andere mensen goed begeleiden tijdens hun 10 daagse sportvasten training. Ik heb me voorgenomen om vaker salademaaltijd te nemen in de middag en zal ook vaker van de maaltijdmaker gebruik maken en wanneer nodig een minikuurtje doen.
De sportvasten is gelukt, ik ben 3 jaar jonger volgens body composition monitor van Tanita (20jaar) haha.. maar dit kan ook kloppen want ik voel me heerlijk.

De resultaten:
Gewicht van 81.8kg naar 78.5kg (3.3kg afgevallen)
Vetpercentage is gedaald van 16.2% naar 12.5% (3.7% minder vet) ;-)
Spiermassa  van 65.2kg naar 66.4
Ik kan nu weer lekker krachttraining doen o.a.kettlebell training
Sportvasten is een indivueel trainingstraject, geen standaard schema en zeker geen dieet. Als je ook van plan bent om een sportvasten te doen raad ik je zeker aan om tijd vrij voor te nemen.

Geintersseerd? Begin vandaag nog! Maak een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek
via de website www.alfredasante.nl











Geen opmerkingen:

Een reactie posten